Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Program zajęć logopedycznych 2016/17

PROGRAM ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH

2017-2018

 

Założenia programu
Program grupowych zajęć logopedycznych kształtujących mowę skierowany jest do uczniów klas           I – III Szkoły Podstawowej (oraz starszych jeśli zachodzi taka potrzeba), przejawiających trudności językowe. Realizowany jest w wymiarze jednej godziny lekcyjnej tygodniowo, przy współpracy z rodzicem/opiekunem dziecka podczas codziennych ćwiczeń w domu.
Cele programu
1. Kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej i gramatycznej wypowiedzi.
2. Stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy.
3. Doskonalenie wymowy już ukształtowanej.
4. Wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń.
5. Usprawnianie techniki czytania i pisania.
6. Wdrażanie dzieci do twórczej aktywności słownej.

7. Profilaktyka oraz higiena jamy ustnej, aparatu słuchu i mowy.
Realizacja programu
1. Diagnoza logopedyczna
2. Ćwiczenia przygotowujące narządy artykulacyjne do wywołania zaburzonych głosek
a) ćwiczenia oddechowe 
b) ćwiczenia narządów artykulacyjnych –

-ćwiczenia języka:
-ćwiczenia warg:
-ćwiczenia podniebienia miękkiego:
-ćwiczenia żuchwy:
c) ćwiczenia emisyjno – głosowe 
3. Ćwiczenia właściwe z zakresu korekcji wad wymowy
- wywołanie głoski w izolacji,
- utrwalanie głoski korygowanej w sylabach otwartych i zamkniętych,
- utrwalanie głoski korygowanej w strukturze logotomowej,
- utrwalanie głoski korygowanej w wyrazach w nagłosie, śródgłosie i wygłosie,
- utrwalanie głoski korygowanej w zdaniach,
- automatyzacja poprawnej wymowy w mowie spontanicznej, opowiadanie ilustracji, historyjek obrazkowych, rozmowy kierowane,
- ćwiczenia utrwalające z wykorzystaniem komputera.
4. Ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną
-ćwiczenia ortofoniczne: 
-ćwiczenia stymulujące rozwój słuchu fonematycznego 
-ćwiczenia i zabawy z muzyką – logorytmika
- ćwiczenia w czytaniu i pisaniu
-ćwiczenia w zakresie koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej 
-ćwiczenia orientacji przestrzennej
-ćwiczenia pamięci

-ćwiczenia myślenia
-kształtowanie twórczej aktywności słownej poprzez tworzenie swobodnych tekstów, rymowanek 
-wyrabianie umiejętności posługiwania się mową poprawną pod względem gramatycznym 

Procedury osiągania celów
Realizacja powyżej zaprezentowanego programu wiąże się z koniecznością zastosowania różnorodnych pomocy, propozycji zawartych w literaturze fachowej oraz własnych, opracowanych przez siebie. Zakres programu jest dość szeroki i przedstawienie wszystkich zastosowanych w nim pomocy byłoby trudne, ograniczę się więc od niektórych:
· propozycje zabaw z książki „Zabawy rozwijające dla małych dzieci” H. Trawińskiej,
· zestawy ćwiczeń z książki „Zabawy rozwijające mowę dziecka” B. Hołyńskiej,
· ćwiczenia ortofoniczne z książki „Uczymy poprawnej wymowy” E. Sachajskiej,
· „Zabawy logopedycznie i nie tylko”, poradnik dla nauczycieli i rodziców E. Chmielewskiej,
· teksty wierszy i piosenek dla dzieci,
· instrumenty perkusyjne,
· autorskie scenariusze zajęć logorytmicznych, zabaw i ćwiczeń emisyjnych, ortofonicznych, wzrokowych, słuchowych, ruchowych, słowno – ruchowych, itp.,
· opracowane przez siebie pomoce,
· ćwiczenia rozwijające myślenie, pamięć i spostrzegawczości,
· gry i zabawy językowe, zestawy ćwiczeń rozwijających słuch fonematyczny, 
· zestawy ilustracji, historyjek obrazkowych,
· różnorodne układanki, dobieranki, gry i domina obrazkowe, puzzle i inne,
· lizaki logopedyczne,
· programy komputerowe.
Przewidywane efekty
Proponowany program terapeutyczny ma w efekcie systematycznego stosowania doprowadzić do usprawnienia nieprawidłowości rozwoju językowego, a mianowicie:
· wykształcenia postawy komunikacyjnej,
· usprawnienia motoryki i koordynacji narządów artykulacyjnych, 
· utrwalenia poprawnego wzorca artykulacyjnego,
· usprawnienia funkcji mających wpływ na rozwój mowy (pamięci, koncentracji, percepcji słuchowej, wzrokowej, ruchowej i myślenia),
· rozwijanie zasobu słownictwa i umiejętności budowania wypowiedzi poprawnych pod względem gramatycznym.
Ewaluacja programu
Ewaluacja programu dokonywana będzie systematycznie na podstawie obserwacji dziecka i jego aktywności w trakcie prowadzenia terapii.

Data dodania: 2019-01-30 22:35:30
Ilość wyświetleń: 1619
wstecz

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Więcej informacji
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej