Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

NIEZBĘDNIK RODZICA

Tematy

  • Rodzic jako doradca. Czy to jest możliwe?
  • Podejmowanie decyzji. Jak, kiedy, z czyją pomocą?
  • Potencjał mojego dziecka. Ale cóż to takiego?

Rodzic jako doradca

  • Pierwszym doradcą jest rodzic. To on towarzyszy swojemu dziecku w każdym dniu jego życia
  • Dziecięce zabawy są bardzo często pierwszym źródłem informacji o zainteresowaniach dziecka
  • Rodzic może obserwować swoje dziecko, rozmawiać z nim, przyglądać się temu, w których obszarach, zajęciach ono czuje się jak przysłowiowa "ryba w wodzie"
  • Gdy dziecko jest w wieku szkolnym, to rozmowy z dzieckiem na temat przedmiotów szkolnych, zajęć pozalekcyjnych mogą być kopalnią wiedzy o pasjach dziecka

Rodzice są różni

  • Są rodzice, którzy nie docenią swoich kompetencji doradczych, umniejszą ich znaczenie, przydatność. Rodzice często nie mają świadomości jak bardzo mogą pomóc. Po prostu nie czują się doradcami
  • Są też tacy rodzice, którzy swoją rolę niejako przerysowują. Nie dostrzegają swojej prawdziwej roli doradczej. Raczej lokują siebie w roli eksperta, narzucającego zdanie
  • Jest oczywiście także grupa rodziców, którzy świetnie znajdują się jako doradcy. Słuchają, rozmawiają, ufają swoim dzieciom, motywują je do samodzielnego podejmowania decyzji
  • Jest też grupa rodziców, którzy radzą się innych, jak dobrze pomóc swojemu dziecku. Korzystają np. z pomocy doradcy zawodowego

Triada: rodzic – uczeń - szkoła

  • Pochodzenie społeczne rodziców, ich doświadczenia zawodowe, tradycje zawodowe w rodzinie, wartości preferowane przez rodziców, ich aspiracje życiowe/zawodowe, postawy i nastawienie do rzeczywistości to te czynniki, które niejednokrotnie rzutują na to, co myślą, co mówią i na co decydują się uczniowie.
  • Rodzina stanowi dla dziecka najważniejszy (przynajmniej do pewnego momentu) punkt odniesienia w rozumieniu świata, także tego związanego z pracą zawodową, wykonywaniem zawodu, czy uczeniem się
  • To co mówią rodzice, w jaki sposób oceniają zawody, które biorą pod uwagę dzieci, może zdecydowanie odbić się na decyzjach dzieci
  • To właśnie rodzice w sposób świadomy, bądź nieświadomy, przekazują informacje swoim dzieciom przez pryzmat swojej wiedzy i własnych doświadczeń

Co dzieje się z nastolatkiem?

  • Dojrzewanie, ogromny skok rozwojowy (fizyczny i psychiczny)
  • Szukanie odpowiedzi na pytanie „Kim jestem?
  • Problemy tożsamościowe
  • Próby połączenia ról (dziecka, syna, rówieśnika) w jedną całość
  • Dezorientacja
  • Trudności w rozumieniu siebie i świata
  • Próbowanie się w różnych sytuacjach, poszukiwanie różnych obszarów zainteresowań, podążanie za rówieśnikami

Podejmowanie decyzji

  • Podejmowanie decyzji jest to świadomy wybór jednej z co najmniej dwóch możliwości  lub kilku wariantów czegoś co jest przedmiotem wyboru
  • Podejmując decyzje skupiamy się głównie na trzech elementach:

- celu,

- konsekwencjach

- ryzyku, jakie wiąże się z podjęciem lub zaniechaniem podjęcia decyzji

Fazy podejmowania decyzji

  • Faza rozpoznania i nazywania (Jaki jest problem decyzyjny?)
  • Faza projektowania możliwości, wariantów:

- wyznaczanie celów

- analiza i prawidłowe zdefiniowanie problemu

- sformułowanie kryteriów (Posłużą one do weryfikacji i oceny możliwych rozwiązań)

  • Faza wyboru (Jaki wariant rozwiązania problemu decyzyjnego jest dla nas najlepszy?)

Styl metodyczny w podejmowaniu decyzji

Charakteryzuje osoby, które:

  • podejmując decyzje działają według określonych kroków, etapów lub schematów
  • są świadome konsekwencji jaki niesie ze sobą podjęcie lub nie podjęcie decyzji
  • wcześniej starają się określić wszelkie ograniczenia
  • drobiazgowo analizują alternatywne rozwiązania
  • systematycznie poszukują dodatkowych informacji

Styl intuicyjny w podejmowaniu decyzji

Charakteryzuje osoby, które:

  • kierują się ogólnymi informacjami o sytuacji a nie szczegółami
  • wielokrotnie zmieniają problem i samą decyzję
  • równolegle rozważają różne możliwości podejmowania decyzji
  • nie działają według planu, etapów czy schematów
  • pobieżnie i zwykle szybko analizują różne rozwiązania

 

Czynniki oddziaływujące na decyzje uczniów

Czynniki wewnętrzne                                                         Czynniki zewnętrzne

Zainteresowania                                                                          Rodzina

Predyspozycje                                                                      Szkoła/nauczyciele

Zdolności, talent                                                            Rówieśnicy, przyjaciele

Umiejętności                                                                      Doradca zawodowy

Temperament

Środowisko jako kontekst (społeczna, ekonomiczna

i polityczna perspektywa) i najbliższe otoczenie

Cechy charakteru                                                           Sytuacja finansowa rodziny

Wartości                                                                                Rynek edukacyjny

Możliwości intelektualne                                                       Rynek pracy

Postawy                                                                                             Moda

Przekonania                                              Sytuacja społeczno  - ekonomiczno-polityczna kraju

Stan zdrowia                                                                                 Przypadek

POTENCJAŁ DZIECKA

  • Zainteresowania
  • Zdolności/Uzdolnienia
  • Umiejętności
  • Wartości
  • Temperament
  • Cechy charakteru
  • Możliwości intelektualne
  • Stan zdrowia

Zdolności/Uzdolnienia

  • Zdolność można traktować jako pewną sprawność do wykonywania , czynności lub możliwości, dzięki którym człowiek zdobywa wiadomości, umiejętności, sprawności
  • Wyróżnia się zdolności ogólne, do których zalicza się inteligencję, spostrzegawczość, wyuczalność, wyobraźnię, zręczność, i zdolności specjalne, ukierunkowane przedmiotowo, np. językowe, matematyczne, muzyczne, plastyczne, techniczne czy sportowe
  • Zdolności stanowią te różnice między ludźmi, które decydują o niejednakowych rezultatach w uczeniu się i działaniu przy jednakowej motywacji i uprzednim przygotowywaniu się

Umiejętności

  • Umiejętności rozumiane są jako „gotowość do świadomego działania, oparta na wiedzy oraz konkretnym ruchowym opanowaniu określonych czynności z możliwością dostosowania ich do zmiennych warunków”
  • Umiejętności zawodowe (związane z konkretnym zawodem)
  • Umiejętności ponadzawodowe (np. umiejętności komunikacyjne, radzenie sobie ze stresem, wyszukiwanie informacji, zarządzanie czasem, planowanie)

Wartości

  • Wartości to podstawowe kryterium – przewodnik w kształtowaniu postaw człowieka w stosunku do wydarzeń, zjawisk, przedmiotów i ludzi. Wartości należą do podstawowych ludzkich przekonań
  • Są źródłem motywacji i osobistych standardów działania w danej dziedzinie, świadomym wyobrażeniem tego, co jest godne pożądania, na zdobyciu czego człowiekowi najbardziej zależy.
  • Zazwyczaj wartości nie funkcjonują pojedynczo, lecz w świadomości ludzi tworzą określone układy, co prowadzi do utworzenia się indywidualnego systemu wartości.

Temperament

  • Temperament to zespół względnie stałych cech, takich jak: tempo procesów psychicznych, pobudliwość, siła i szybkość reagowania, dotyczy głównie emocji i czynności ruchowych przejawiających się w różnych formach działania jednostki (m. in. w aktywności, podatności na zmęczenie, odporności na stres, stałości uczuć)
  • Jest najbardziej biologiczną częścią osobowości człowieka
  • Podłoże temperamentu stanowi układ nerwowy
  • Cechy temperamentu uzależnione są od odziedziczonych i wrodzonych właściwości układu nerwowego i tylko w nieznacznym stopniu są podatne na wpływy otoczenia
  • Przykład: Jedni potrafią długo wykonywać monotonne zajęcie, nie odczuwając znużenia, innych po minucie dopada zniecierpliwienie i zniechęcenie

Cechy charakteru

  • Słowo charakter oznacza względnie trwałe właściwości postępowania człowieka, w których wyraża się jego stosunek do innych ludzi, do samego siebie, do własnego działania
  • To właściwy dla danej jednostki zespół względnie stałych cech osobowości określający jej stosunek do własnych zadań, do innych ludzi i samego siebie
  • O ile cechy temperamentu są uwarunkowane czynnikami genetycznymi i raczej nie ulegają modyfikacji, o tyle cechy psychiczne składające się na charakter można kształtować, można nad nimi pracować
  • Właściwości charakteru możemy określić poprzez samoobserwację, czyli analizę stosunku, jaki mamy do siebie, szkoły, innych ludzi i rzeczy

Możliwości intelektualne

  • Jak dziecko uczy się?
  • Jakie ma zasoby wiedzy i umiejętności?
  • Jak sobie radzi z nauką szkolną?
  • Jakie ma oceny szkolne?
  • Czy jego możliwości intelektualne są adekwatne do wymagań stawianych przez wybraną szkołę?
  • Czy da sobie radę z nauką w szkole ponadgimnazjalnej czy ponadpodstawowej?

Stan zdrowia

  • Jeśli dziecko jest pod opieką jakieś specjalistycznej poradni, to trzeba  zapytać lekarza, czy nie ma przeciwwskazań do wykonywania wybranego przez dziecko zawodu
  • Warto poznać przeciwwskazania do wykonywania zawodu, który dziecko chce wybrać
  • Zawód, który wybierze dziecko nie może być w kolizji ze stanem zdrowia

 

Data dodania: 2019-04-01 16:32:56
Ilość wyświetleń: 1988
wstecz

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Więcej informacji
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej