„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie"
Maria Grzegorzewska
Kształcenie integracyjne polega na organizacji wspólnego kształcenia i wychowania uczniów pełnosprawnych – zdrowych i uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Głównym celem takiego kształcenia jest stworzenie warunków do optymalnego, maksymalnego i wszechstronnego rozwoju zarówno intelektualnego jak i emocjonalno – społecznego tych uczniów.
Dlaczego warto zapisać dziecko do klasy integracyjnej ?
Często jednak nauczyciele w różnych momentach lekcji wymieniają się zadaniami. Bywa, że nauczyciel wspierający, widząc kłopoty z wykonaniem zadania przez zdrowego ucznia, udziela mu pomocy. Taki sposób pracy sprawia, że uczniowie mają większe poczucie wsparcia, każdy uczeń jest zauważony i dowartościowany, każdy może odnieść sukces, co przekłada się na atmosferę w klasie.
Klasyfikacje uczniów do klas integracyjnych
Kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci i młodzież posiadających orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego:
1) niepełnosprawne: niesłyszących, słabosłyszące, niewidome, słabowidzące,
z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
i z niepełnosprawnościami sprzężonymi, zwanych dalej „uczniami niepełnosprawnymi”,
2) niedostosowane społecznie, zwanych dalej „uczniami niedostosowanymi społecznie”,
3) zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zwanych dalej „uczniami zagrożonymi niedostosowaniem społecznym”.
Korzyści dla zdrowego dziecka
Bezpośrednie przebywanie w różnych sytuacjach, nie tylko szkolnych, z osobami niepełnosprawnymi, chorymi, z zaburzonym rozwojem :
i intelektualnie.
Znaczenie ma usposobienie dziecka zdrowego, jego dojrzałość społeczna, empatia i otwartość na innych rówieśników, które po prostu są konieczne, by być w zespole integracyjnym.
Organizacja pracy w klasach integracyjnych:
W klasie integracyjnej realizowany jest taki sam program nauczania szkoły masowej, jak w każdej innej, równoległej klasie. Realizuje się tu podstawę programową kształcenia ogólnego. Uczniowie pracują w oparciu o obowiązujące w szkole podręczniki. Ilość godzin dydaktycznych jest taka sama, jak w pozostałych klasach na danym poziomie edukacyjnym. Wszyscy uczniowie pracują na lekcji opierając się na tym samym temacie, ale w stopniu zależnym od własnych możliwości intelektualnych.
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną na podstawie opracowanego Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET-u), realizują treści dostosowane do ich indywidualnych potrzeb i możliwości, współtworząc tę samą jednostkę lekcyjną.
Program – IPET opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Opracowuje go zespół, który tworzą nauczyciele i specjaliści, prowadzący zajęcia z uczniem, a w przypadku zwany dalej „zespołem”.
Zespół opracowuje program po dokonaniu Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Ucznia, uwzględniając diagnozę i wnioski sformułowane na jej podstawie oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń mają prawo uczestniczyć w spotkaniach zespołu, a także w opracowani
i modyfikacji programu oraz dokonywaniu dwa razy w roku szkolnym wielospecjalistycznych ocen.
W zależności od indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia wskazanych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego – wybrane zajęcia edukacyjne, które są realizowane indywidualnie z uczniem lub w grupie liczącej do 5 uczniów.
Uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego mają dodatkowe zajęcia.
W naszej szkole proces nauczania i wychowania uczniów niepełnosprawnych oraz zdrowych z określonymi dysfunkcjami wspierają następujące formy pracy dydaktycznej i wychowawczej:
w trudnych sytuacjach rozwojowych lub rodzinnych. Konsultacje dla rodziców dają możliwość opowiedzenia o swoich problemach, przyjrzenia się trudnościom oraz uzyskania informacji
o sposobach poradzenia sobie.
System oceniania w klasach integracyjnych
System oceniania w klasach integracyjnych jest spójny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania. Nauczyciele uczący w klasach integracyjnych są zobowiązani do dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia, w tym w zakresie wykorzystywania technologii wspomagających to kształceni u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom, wynikającym z programu nauczania. Oceniając uczniów z orzeczeniami nauczyciele uwzględniają nade wszystko postępy poszczególnych uczniów oraz biorą pod uwagę wkładany wysiłek i stopień wywiązywania się z obowiązków szkolnych.
Pierwsza klasa integracyjna w naszej szkole, została utworzona w roku szkolnym 1999 / 2000. Do dziś, wychodząc naprzeciw potrzebom dzieci i ich rodziców, kontynuujemy tę formę kształcenia.
Zapraszamy.
Puck
ul. Przebendowskiego 27