„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie"
Maria Grzegorzewska
Na czym polega integracja w szkole?
Kształcenie integracyjne polega na organizacji wspólnego kształcenia i wychowania uczniów pełnosprawnych – zdrowych i uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Głównym celem takiego kształcenia jest stworzenie warunków do optymalnego, maksymalnego i wszechstronnego rozwoju zarówno intelektualnego jak i emocjonalno – społecznego tych uczniów.
Dlaczego warto zapisać dziecko do klasy integracyjnej
od 15 do 20, w tym najczęściej do 5 dzieci z orzeczeniami o kształceniu specjalnym,
Często jednak nauczycielew różnych momentach lekcji wymieniają się zadaniami. Bywa, że nauczyciel wspierający, widząc kłopoty z wykonaniem zadania przez zdrowego ucznia, udziela mu pomocy. Taki sposób pracy sprawia, że uczniowie mają większe poczucie wsparcia, każdy uczeń jest zauważonyi dowartościowany, każdy może odnieść sukces. co przekłada się na atmosferę w klasie.
Klasyfikacje uczniów do klas integracyjnych
Kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci i młodzież posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego:
1) niepełnosprawne: niesłyszących, słabosłyszące, niewidome, słabowidzące,z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergerai z niepełnosprawnościami sprzężonymi, zwanych dalej „uczniami niepełnosprawnymi”,
2) niedostosowane społecznie, zwanych dalej „uczniami niedostosowanymi społecznie”,
3) zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zwanych dalej „uczniami zagrożonymi niedostosowaniem społecznym”.
Korzyści dla zdrowego dziecka
Bezpośrednie przebywanie w różnych sytuacjach, nie tylko szkolnych, z osobami niepełnosprawnymi, chorymi, z zaburzonym rozwojem :
Znaczenie ma usposobienie dziecka zdrowego, jego dojrzałość społeczna, empatiai otwartość na innych rówieśników, które po prostu są konieczne, by być w zespole integracyjnym.
Organizacja pracy w klasach integracyjnych:
W klasie integracyjnej realizowany jest taki sam program nauczania szkoły masowej, jak w każdej innej, równoległej klasie. Realizuje się tu podstawę programową kształcenia ogólnego. Uczniowie pracują w oparciu o obowiązujące w szkole podręczniki. Ilość godzin dydaktycznych jest taka sama, jak w pozostałych klasach na danym poziomie edukacyjnym.Wszyscy uczniowie pracują na lekcji opierając się na tym samym temacie, ale w stopniu zależnym od własnych możliwości intelektualnych.
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną na podstawie opracowanegoIndywidualnegoProgramuEdukacyjno-Terapeutyczny (IPET-u), realizują treści dostosowane do ich indywidualnych potrzeb i możliwości, współtworząc tę samą jednostkę lekcyjną.
Program -IPETopracowuje się na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Opracowuje go zespół, który tworzą nauczycielei specjaliści, prowadzący zajęcia z uczniem, a w przypadku zwany dalej „zespołem”.
Zespół opracowuje program po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając diagnozę i wnioski sformułowane na jej podstawie oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń mają prawo uczestniczyć w spotkaniach zespołu, a także w opracowaniui modyfikacji programu oraz dokonywaniu dwa razy w roku szkolnym wielospecjalistycznych ocen.
W zależności od indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia wskazanych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego – wybrane zajęcia edukacyjne, które są realizowane indywidualnie z uczniem lub w grupie liczącej do 5 uczniów.
Uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego mają dodatkowe zajęcia. W naszej szkole proces nauczania i wychowania uczniów niepełnosprawnych oraz zdrowych z określonymi dysfunkcjami wspierają następujące formy pracy dydaktycznej i wychowawczej:
System oceniania w klasach integracyjnych
System oceniania w klasach integracyjnych jest spójny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.Nauczyciele uczący w klasach integracyjnych są zobowiązani do dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia,w tym w zakresie wykorzystywania technologii wspomagających to kształceni u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom, wynikającym z programu nauczania.Oceniając uczniów z orzeczeniaminauczyciele uwzględniają nade wszystko postępy poszczególnych uczniów oraz biorą pod uwagę wkładany wysiłek i stopień wywiązywania się z obowiązków szkolnych.
Wychodząc naprzeciw potrzebom środowiska, w roku szkolnym 1999 / 2000,
po raz pierwszy została utworzona w naszej szkole klasa integracyjna.
Puck
ul. Przebendowskiego 27